Een Ziektewet-uitkering zorgt bij een aantal groepen werknemers voor inkomen tijdens ziekte. Het gaat dan om werknemers zonder werkgever. Of om werknemers waarbij de werkgever het loon bij ziekte niet hoeft te betalen. U leest er alles over in dit UWV dossier.
Werkt u bij een werkgever en wordt u ziek? Dan betaalt de werkgever in de meeste gevallen uw loon door terwijl u ziek bent. Lees dan verder bij Ziekte en Werk.
Wie krijgt een Ziektewet-uitkering?
In de volgende situaties krijgt u een Ziektewet-uitkering van het UWV:
Geen werknemer meer en toch recht op een ziektewetuitkering
Als u geen werknemer meer bent, kunt u in sommige gevallen toch een Ziektewet krijgen. Dit kan als u kort na het einde van uw baan of WW- uitkering ziek wordt. Kort wil meestal zeggen: binnen een maand. U moet dan wel minimaal 2 maanden achter elkaar hebben gewerkt. Hebt u in die twee maanden niet doorlopend gewerkt, maar wel op minimaal zestien dagen? Dan kunt u een uitkering krijgen als u binnen acht dagen na het einde ziek wordt.
Aanvragen
Hebt u een werkgever? Geef dan aan de werkgever door dat u ziek bent. De werkgever neemt dan contact op met het UWV. Het UWV betaalt de uitkering meestal aan de werkgever. U blijft dan uw loon van de werkgever ontvangen. U merkt dus weinig van de uitkering.
Hebt u geen werkgever? Bel dan als u ziek wordt met de UWV-telefoon: 0900 – 9294. De medewerker van het UWV vertelt u wat u verder moet doen.